Thinking in Pictures
Thinking in Pictures
And other Reports from my Life with Autism
Von Temple Grandin (mit einem Vorwort von Oliver Sacks)
Sprache: Englisch
Taschenbuch - 240 Seiten - Vintage Books USA
Erscheinungsdatum: 1. November 1996
Auflage: 1 Vintage
ISBN: 0679772898
Dieses Werk will auf den ersten Blick überhaupt nicht zu den übrigen Themen dieser Seite passen - und tatsächlich ist es kein Managementbuch, sondern ein seltenes Juwel, eine einmalige Betrachtung des menschlichen Denken aus der Sicht einer Autistin. Was Temple Grandin zum Thema "In Bildern denken" und zu einigen anderen Aspekten ihres Lebens zu sagen hat, ist einzigartig und tief bewegend.
Ich selbst bin auf dieses Buch aufmerksam geworden auf Empfehlung einer Pharmareferentin hin, die daraus erzählte um im Seminar das Thema "Bildhafte Sprache im Verkauf" zu illustrieren. Sie sagte, nach dem Kapitel "Thinking in Pictures" habe sie "einiges für ihre eigene Art zu kommunizieren" verstanden - und das kann ich nur in Dankbarkeit für den Tipp bestätigen.
Die Amerikanerin Temple Grandin ist Dozentin an der Universität von Colorado und Autistin. Dank ihrer besonderen Fähigkeit, dreidimensional und in Bildern zu denken, avancierte sie zur Spezialistin für den Entwurf von Anlagen für die Tierhaltung. Der 52-Jährigen ist das schier Unmögliche gelungen: Sie hat die Mauer des Autismus zwischen sich und ihrer Umwelt durchbrochen.
In "Thinking with Pictures" beschreibt sie, wie sie denkt und fühlt. Grandin, die sich im Oliver Sacks gleichnamigem Buch als "Anthropologin auf dem Mars" bezeichnet, schreibt aus ihrer Perspektive des Beobachtens und Entschlüsselns menschlichen Verhaltens – von Anfang an zieht einem dieses Buch magisch in seinen Bann und es sorgt für erwachendes Verständnis für diese so merkwürdige Krankheit – und für menschliches Denken an sich.
Dieses Buch ist tief bewegend und gleichzeitig inspirierend.
Lesen Sie selbst (Auszug):
"If I let my mind wander, the video jumps in a kind of free association from fence construction to a particular welding shop where I've seen posts cut and Old John, the welder, making gates. If I continue thinking about Old John welding a gate, the video image changes to a series of short scenes of building gates on several projects I've worked on. Each video memory triggers another in this associative fashion, and my daydreams may wander far from this design problem. The next image may be of having a good time listening to John and the construction crew tell war stories, such as the time the backhoe dug into a nest of rattlesnakes and the machine was abandoned for two weeks because everybody was afraid to get near it. This process of association is a good example of how my mind can wander off the subject. People with more severe autism have difficulty stopping endless association. I am able to stop them and get my mind back on track."
"Unlike those of most people, my thoughts move from video-like, specific images to generalization and concepts. For example, my concept of dogs is inextricably linked to every dog I've ever known. It's as if I have a card catalogue of dogs I have seen, complete with pictures, which continually grows as I add more examples to my video library. If I think about Great Danes, the first memory that pops into my head is about Dansk, the Great Dane owned by the headmaster at my high school. The next Great Dane I visualize is Helga, who was Dansk's replacement. The next is my Aunt's dog in Arizona, and my final image comes from an advertisement for Fitwell seat covers that featured that kind of dog. My memories usually appear in my mind in strict chronological order and the images I visualize are always specific. There is no generic, generalizied Great Dane."
"Spatial words, such as "over" and "under" had no meaning for me until I had a visual image to fix them in my memory. Even now, when I hear the word "under" by itself, I automatically picture myself getting under the cafeteria tables at school during an air-raid drill, a common occurrence on the East Coast during the early fifties. The first memory, that any single word triggers is almost always a childhood memory. I can remember the teacher telling us to be quiet and walking single-file into the cafeteria, where six or eight children huddled under each table. If I continue on the same train of thought, more and more associative memories of elementary school emerge. I can remember the teacher scolding me after I hit Alfred for putting dirt on my shoe. All of these memories play like videotapes in the VCR in my imagination. If I allow my mind to keep associating; it will wander a million miles away from the word "under" to submarines under the Antarctic and the Beatles song "Yellow Submarine". If I let my mind pause on the picture of the yellow submarine, I then hear the song. As I start humming the song and get to the part about people coming on board, my association switches to the gangway of a ship I saw in Australia."